2032 in 2016: Creativiteit & Leren in het kunstlab

OntwikkelcanvasMet ‘Gentrification’ wordt het proces van kwaliteitsverbetering en vernieuwing in steden aangeduid. De vraag is: Zou het proces van ‘Gentrification’ ook mogelijk zijn in het onderwijs, in onderwijsleerprocessen? Wereldwijd zie je dat kunstenaars en vormgevers vernieuwingsprocessen op gang brengen, denk aan Soho, New York in de jaren 60. Momenteel zie je dat ook in Strijp-S in Eindhoven, het NDSM-terrein in Amsterdam, De luchtsingel in Rotterdam en in Detroit (City of Design).

Wat kenmerkt het creatieve denken van kunstenaars? Nieuwsgierigheid, voorstellingsvermogen, divergent denken, exploreren, verbeeldingsvermogen, lef om te experimenteren, doorzettingsvermogen, betrokkenheid, samenwerken, innoveren en transformeren. Het idee is om een R&D afdelingeducating with the world in mind te ontwikkelen, een soort laboratorium-annex-atelier-annex-creatieve broedplaats (kunstlab), waarin docenten en leerlingen samen onderzoek kunnen doen naar het ontwikkelen van originele onderzoeksvragen en creatieve producten en samen artistieke en/of innovatieve oplossingen voor complexe problemen bedenken die zich voordoen. De context wordt gevormd door de maatschappij en wereld en de kunst van nu.

Nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek doen: Door het leren innemen van verschillende perspectieven, leren leerlingen inlevend vermogen te ontwikkelen. Door leerlingen te stimuleren vanuit een open en betrokken houding te leren kijken, leren leerlingen een brede blik op de maatschappij, de wereld en de kunst te ontwikkelen. Door ervaringsgericht te leren in het VRmasterkunst-lab, leren zij hoe zij vanuit hun eigen nieuwsgierigheid kunnen leren; hoe zij complexe problemen kunnen vereenvoudigen; hoe zij relevante onderzoeksvragen kunnen genereren en formuleren en hoe zij complexe problemen met doorzettingsvermogen en met hun eigen inventiviteit kunnen oplossen. Zij leren welke attitudes en welke leerstrategieën hen daarbij kunnen helpen en waarom diversiteit in creativiteit een meerwaarde is. Dit zijn voor leerlingen belangrijke kennis en vaardigheden voorClouds over Sidra hun toekomst.

Virtuele realiteiten? Terwijl leerlingen samen met hun docenten aan concrete vraagstukken werken – denk bijvoorbeeld aan Virtual Reality en de mogelijkheden die deze nieuwe technologie kan bieden – doet het docententeam eveneens onderzoek naar motiverende en effectieve leeractiviteiten en werkvormen, gericht op het bevorderen van de creativiteit in processen en producten van leerlingen. In de leeractiviteiten en werkvormen vormen burgerschapsvorming, mediawijsheid onderdeel van de leerinhoud.

Marie-Thérèse van de Kamp, 11 januari 2016

Over de blogger

John Doe

Marie-Thérèse van de Kamp

Theresialyceum voor gymnasium atheneum en havo | VO
Als docent kunstvakken en vakdidacticus/onderzoeker ben ik geïnteresseerd in hoe je leerlingen en aankomend docenten, kunt stimuleren om hun creatieve vermogens optimaal in te zetten. …

Plaats een reactie

Andere blogposts